A.S. Clean Algemene voorwaarden
Dit zijn de algemene voorwaarden van A.S. Clean. Het adres van A.S. Clean is Waterlelie 143, 9207 AZ te Drachten met het KvK-nummer 96630302.
Mocht u vragen hebben over deze voorwaarden, dan kunt u contact opnemen via info@asclean.nl, telefoonnummer 06-53264530.
Wij hebben het recht deze algemene voorwaarden te wijzigen. U stemt ermee in dat steeds de laatste versie van deze algemene voorwaarden op de opdracht van toepassing zal zijn. Afspraken die afwijken van deze algemene voorwaarden zijn alleen geldig indien deze schriftelijk zijn vastgelegd.
Artikel 1 – Dienstverlening
Onze hoofd dienstverlening bestaat uit het reinigen en onderhouden van buiten/binnen gelegen terrassen, vloeren, vlonders, steigers en andere oppervlakken van particulieren, verenigingen, (sport)complexen en bedrijven.
Artikel 2 – Toepassing Algemene Voorwaarden
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en opdracht tussen A.S. Clean ( hierna de opdrachtnemer) en u (de opdrachtgever). Wij zullen deze algemene voorwaarden op verzoek kosteloos aan u toezenden.
Artikel 3 – Totstandkoming opdracht
De opdracht komt tot stand wanneer opdrachtgever laat blijken met de opdracht in te stemmen.
Artikel 4 – Offertes en aanbiedingen
1. Alle door de opdrachtnemer gemaakte aanbiedingen en offertes zijn vrijblijvend, tenzij anders afgesproken. Een aanbod in een offerte geldt enkel voor de specifieke onderliggende opdracht (en niet voor eventuele toekomstige opdrachten).
2. Als de opdrachtgever aan de opdrachtnemer gegevens verstrekt, mag deze ervan uitgaan dat deze kloppen en zal hij zijn offerte hierop baseren.
Artikel 5 – Prijs
1. De opdrachtnemer mag de prijs voor de dienstverlening tussentijds verhogen als er onvoorziene en kostprijsverhogende omstandigheden plaatsvinden na de totstandkoming van de opdracht.
2. Als de opdrachtnemer genoodzaakt is om de prijs te verhogen door de omstandigheden genoemd in het vorige artikel, dan heeft de opdrachtgever het recht de opdracht te annuleren. Reeds gemaakte kosten of uren worden in rekening gebracht. Opdrachtgever heeft in dergelijke gevallen geen recht op compensatie of schadevergoeding.
3. De prijs is exclusief eventuele onkosten van de opdrachtnemer en andere heffingen van overheidswege.
4. Op de offerte en bij facturatie wordt aangegeven of de prijs inclusief of exclusief BTW is.
Artikel 6 – Betaling en incassokosten
1. Opdrachtgever dient de factuur ter plekke, door middel van een betaalopdracht, te voldoen. Indien dit niet mogelijk is, moet de factuur altijd binnen veertien dagen na factuurdatum betaalt te zijn.
2. Als opdrachtgever de factuur niet op tijd betaalt, is hij van rechtswege in verzuim. Opdrachtgever is dan de wettelijke rente (als hij een consument is) of de wettelijke handelsrente (als hij een onderneming is) verschuldigd. De rente over het opeisbare bedrag wordt berekend vanaf het moment dat opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.
3. De volledige vordering van de opdrachtnemer op opdrachtgever is onmiddellijk opeisbaar als:
a. Opdrachtgever een betalingstermijn overschrijdt;
b. Opdrachtgever failliet is verklaard of in surseance van betaling verkeert;
c. Opdrachtgever (vennootschap) ontbonden of geliquideerd wordt;
d. Opdrachtgever (natuurlijk persoon) onder curatele wordt gesteld of overlijdt.
4. Als opdrachtgever niet op tijd betaalt, is hij per direct in verzuim. Hij is dan alle buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd aan de opdrachtnemer. De minimale incassokosten als volgt:
– 15% over de eerste € 2.500;
– 10% over het deel dat daarna overblijft, tot € 5.000;
– 5% over het deel dat daarna nog overblijft, tot € 10.000;
– 1% over het deel dat daarna nog overblijft, tot € 200.000;
– 0,5% over het overige deel.
Artikel 7 – Contractduur
De opdrachtnemer en opdrachtgever gaan de opdracht aan voor onbepaalde tijd, tenzij partijen anders overeenkomen of de opdracht van dien aard en strekking is dat deze voor bepaalde tijd wordt aangegaan.
Bij een opdracht voor onbepaalde tijd gelden de volgende opzegtermijnen:
1. De opdrachtnemer kan de overeenkomst opzeggen per de eerste van de maand.
De opzegtermijn is 1 maand. De opdrachtnemer zegt op per schriftelijke bevestiging.
2. Opdrachtgever kan de overeenkomst opzeggen per de eerste van de maand. Voor opdrachtgever geldt een opzegtermijn van 1 maand. Opdrachtgever zegt op per aangetekende brief en vermeldt daarbij de reden van opzegging.
3. Partijen kunnen in gezamenlijk overleg de overeenkomst op elk moment beëindigen.
Artikel 8 – Uitvoeringstermijn
1. Als opdrachtgever een vooruitbetaling is verschuldigd of informatie of materialen ter beschikking moet stellen, gaat de termijn waarbinnen de opdrachtnemer de werkzaamheden moet afronden pas in als de betaling, informatie of materialen zijn ontvangen door de opdrachtnemer.
2. Als voor de uitvoering van de opdracht een termijn is overeengekomen of opgegeven, is dit nooit een fatale termijn. Bij overschrijding van een termijn dient opdrachtgever de opdrachtnemer eerst schriftelijk in gebreke te stellen.
3. Opdrachtgever kan de opdracht niet ontbinden door termijnoverschrijding van de opdrachtnemer .Dit geldt niet als de uitvoering blijvend onmogelijk is of als de opdrachtnemer de opdracht ook niet uitvoert binnen een door de opdrachtnemer opnieuw schriftelijk medegedeelde termijn.
Artikel 9 – Derden
de opdrachtnemer mag werkzaamheden (deels) laten verrichten door derden. Artikelen
7:404 BW (uitvoering door bepaalde persoon), artikel 7:407 lid 2 (hoofdelijke aansprakelijkheid) en 7:409 BW (overlijden van bepaalde persoon) zijn niet van toepassing.
Artikel 10 – Uitvoering opdracht
1. de opdrachtnemer zal de opdracht naar zijn beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uitvoeren.
2. De opdrachtnemer mag de opdracht in verschillende fasen uitvoeren en de uitgevoerde delen afzonderlijk factureren.
3. Als de opdrachtnemer de opdracht in fasen uitvoert, kan hij de uitvoering van de onderdelen van een volgende fase opschorten, totdat opdrachtgever de resultaten van de vorige fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
4. Opdrachtgever zorgt dat hij tijdig alle informatie of materialen aan de opdrachtnemer verstrekt, die noodzakelijk zijn voor de opdrachtnemer om de opdracht uit te voeren.
5. Als opdrachtgever de noodzakelijke informatie of materialen niet tijdig verstrekt, mag de opdrachtnemer de uitvoering van de opdracht opschorten en de extra kosten die voortvloeien uit de vertraging factureren. De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die ontstaat doordat de opdrachtnemer is uitgegaan van door opdrachtgever verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.
Artikel 11 – Wijziging opdracht
1. Als tijdens de opdracht blijkt dat voor een behoorlijke uitvoering het noodzakelijk is om de inhoud van de opdracht te wijzigen of aan te vullen, dan zullen partijen dat in onderling overleg doen.
2. De opdrachtnemer kan de overeengekomen prijs verhogen of verlagen. De opdrachtnemer zal (als het mogelijk is) daarvan vooraf een prijsopgaaf doen. Door een wijziging van de opdracht kan ook de opgegeven termijn van uitvoering veranderen. Opdrachtgever aanvaardt de mogelijkheid van wijziging van de opdracht, prijs en uitvoeringstermijn.
3. De opdrachtnemer mag een verzoek tot wijziging van de opdracht van opdrachtgever weigeren, als dit in kwalitatief of kwantitatief opzicht gevolg kan hebben voor de werkzaamheden.
Artikel 12 – Opschorting, ontbinding
1. De opdrachtnemer mag de opdracht opschorten als hij door omstandigheden (die buiten zijn invloedsfeer liggen of waarvan hij niet op de hoogte was) tijdelijk zijn verplichtingen niet kan nakomen.
2. Als nakoming blijvend onmogelijk is, kunnen partijen de opdracht ontbinden voor het deel dat nog niet is nagekomen.
3. De opdrachtnemer mag nakoming van de opdracht opschorten of ontbinden als opdrachtgever zijn verplichtingen niet, niet volledig of niet op tijd nakomt. Opdrachtgever moet de opdrachtnemer dan schadevergoeding betalen of schadeloosstellen.
Artikel 13 – Tussentijdse opzegging
1. Als de opdrachtnemer de opdracht tussentijds opzegt, zal de opdrachtnemer zorgen voor overdracht van de nog te verrichten werkzaamheden aan derden, tenzij de opzegging toerekenbaar is aan opdrachtgever. Als de overdracht van de werkzaamheden voor de opdrachtnemer extra kosten meebrengt, komen de kosten voor rekening van opdrachtgever.
2. De opdrachtnemer mag de opdracht direct opzeggen (en is geen schadevergoeding of schadeloosstelling verplicht) in een van de volgende gevallen:
a. Opdrachtgever overschrijdt een betalingstermijn;
b. Opdrachtgever is failliet of in surseance van betaling;
c. Opdrachtgever (vennootschap) wordt ontbonden of geliquideerd;
d. Opdrachtgever (natuurlijk persoon) wordt onder curatele gesteld of overlijdt;
e. Er is sprake van een andere omstandigheid waardoor opdrachtgever niet langer vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken.
Artikel 14 – Overmacht
1. De opdrachtnemer hoeft zijn verplichtingen niet na te komen als er sprake is van overmacht.
2. De opdrachtnemer kan tijdens de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de opdracht opschorten. Als deze periode langer duurt dan 2 weken dan mogen allebei de partijen de opdracht ontbinden, zonder dat ze schadevergoeding verplicht zijn.
3. Als de opdrachtnemer zijn verplichtingen deels is nagekomen en als het nagekomen gedeelte zelfstandig waarde heeft, mag de opdrachtnemer het nagekomen deel factureren.
Artikel 15 – Eigendomsvoorbehoud
1. Alles dat de opdrachtnemer levert, blijft eigendom van de opdrachtnemer totdat opdrachtgever al zijn verplichtingen volledig is nagekomen.
2. Opdrachtgever moet alles doen dat hij redelijkerwijs kan doen om de eigendommen van de opdrachtnemer veilig te stellen.
3. Als de opdrachtnemer zijn eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft opdrachtgever onvoorwaardelijke en onherroepelijke toestemming aan de opdrachtnemer om alle plaatsen te betreden waar de eigendommen zich bevinden, zodat de opdrachtnemer deze terug kan nemen.
Artikel 16 – Garanties
1. De opdrachtnemer garandeert dat wat hij levert, voldoet aan de gebruikelijke eisen en normen die daaraan op het moment van levering gesteld kunnen worden.
2. Deze garantie geldt niet wanneer opdrachtgever het geleverde verkeerd gebruikt.
3. Deze garantie geldt ook niet als er een gebrek ontstaat door omstandigheden waar de opdrachtnemer niets aan kan doen.
Artikel 17 – Onderzoek
1. Opdrachtgever moet het geleverde onderzoeken op het moment dat hij het ter beschikking krijgt of wanneer de werkzaamheden zijn uitgevoerd. Opdrachtgever moet onderzoeken of de kwaliteit en de kwantiteit van het geleverde klopt met hetgeen is overeengekomen en of het voldoet aan de eisen die partijen zijn overeengekomen.
2. Opdrachtgever moet eventuele zichtbare gebreken binnen veertien dagen na levering schriftelijk aan de opdrachtnemer mededelen. Eventuele niet zichtbare gebreken moet hij dertig dagen na ontdekking daarvan schriftelijk aan de opdrachtnemer mededelen. De melding moet een gedetailleerde omschrijving van het gebrek bevatten.
Artikel 18 – Klachten
1. Opdrachtgever moet eventuele klachten schriftelijk en binnen een maand melden.
2. Als opdrachtgever een klacht op tijd indient, schort dit zijn betalingsverplichting niet op.
3. Als opdrachtgever een klacht later meldt, komt hem geen recht meer toe op herstel, vervanging of schadeloosstelling.
4. Als vaststaat dat een zaak gebrekkig is en dit op tijd is gemeld, dan zal de opdrachtnemer de gebrekkige zaak binnen een redelijke termijn na schriftelijke kennisgeving van het gebrek door opdrachtgever vervangen, herstellen of vergoeden.
5. Als komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, dan komen de kosten van de opdrachtnemer die daardoor zijn ontstaan (zoals onderzoekskosten) geheel voor rekening van opdrachtgever.
Artikel 19 – Aansprakelijkheid
1. De opdrachtnemer is alleen aansprakelijk voor directe schade van opdrachtgever, die rechtstreeks en uitsluitend het gevolg is van een tekortkoming van de opdrachtnemer.
2. de opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die is ontstaan doordat hij is uitgegaan van door opdrachtgever verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.
3. De aansprakelijkheid van de opdrachtnemer is steeds beperkt tot de factuurwaarde met een maximum van € 1.000, -.
4. De aansprakelijkheid van de opdrachtnemer is in ieder geval beperkt tot het bedrag dat zijn verzekeraar in dat geval uitkeert.
5. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet als de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van de opdrachtnemer.
Artikel 20 – Privacy Statement
De opdrachtnemer beschermt uw persoonlijke gegevens goed. U kunt onze privacy statement vinden op onze website.
Artikel 21 – Verjaringstermijn
De verjaringstermijn van alle vorderingen en verweren tegen de opdrachtnemer is één jaar.
Artikel 22 – Vrijwaring
1. Opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer voor eventuele aanspraken van derden die schade lijden door uitvoering van de opdracht en waarvan de oorzaak niet aan de opdrachtnemer toerekenbaar is.
2. Als derden de opdrachtnemer aanspreken, zal opdrachtgever hem zowel buiten als in rechte bijstaan en alles doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden.
3. Als opdrachtgever geen maatregelen neemt, mag de opdrachtnemer zelf daartoe overgaan. Alle kosten en schade die daardoor ontstaan voor de opdrachtnemer, komen geheel voor rekening en risico van opdrachtgever.
Artikel 23 – Geheimhouding
1. Tenzij er een wettelijke plicht of beroepsplicht is tot bekendmaking, zal de opdrachtnemer alle informatie van opdrachtgever geheimhouden tegenover derden.
2. De opdrachtnemer zal de informatie die door opdrachtgever is gegeven niet voor een ander doel gebruiken dan waarvoor zij werd verkregen, behalve als de opdrachtnemer optreedt in een procedure waarbij deze stukken van belangkunnen zijn.
3. Opdrachtgever zal de inhoud van overeenkomsten, opdrachtbevestigingen, offertes, rapporten, adviezen of andere al of niet schriftelijke uitingen van de opdrachtnemer niet openbaar maken en ervoor zorgen dat derden de inhoud daarvan niet zien.
Artikel 24 – Nietigheid
Als een deel van deze voorwaarden nietig of vernietigbaar is, verandert dat niets aan de geldigheid van de rest van de overeenkomst. Het nietige of vernietigde deel wordt vervangen door een bepaling die zoveel mogelijk de inhoud van de nietige bepaling volgt.
Artikel 25 – Strijdige clausule
In het geval dat deze algemene voorwaarden en de overeenkomst tegenstrijdige voorwaarden bevatten, gelden de in de overeenkomst opgenomen voorwaarden.
Artikel 26 – Toepasselijk recht
Nederlands recht.
Artikel 27 – Bevoegde rechter
Rechtbank Leeuwarden.